Projecte a les aules: Integrar i promoure les problemàtiques globals en els ensenyaments científic-tècnics

Informar-vos que el passat mes de gener es va iniciar un nou projecte, “Integrar i promoure les problemàtiques globals en els ensenyaments científic-tècnics”, amb la voluntat de millorar la comprensió i el coneixement per part dels estudiants de secundària i d'universitat sobre les problemàtiques i els reptes globals (pobresa, desigualtats, sostenibilitat, etc.).

Amb finançament de l’Ajuntament de Barcelona, i en col·laboració amb l’Escola de Cultura de Pau de la UAB, aquesta iniciativa es centra en:

- recolzar i acompanyar un grup de professors d'universitat i de secundària en la implementació efectiva a l'aula de les competències transversals vinculades als objectius globals de desenvolupament sostenible ("Sustainable Development Goals"). Per exemple, la competència genèrica de la UPC en “Sostenibilitat i Compromís Social";
- recollir evidencies sobre l'impacte de l'activitat docent d'Educació per al Desenvolupament en els alumnes; i
- consolidar una comunitat d'aprenentatge amb professorat d’universitat i de secundària.

El projecte pretén crear un espai per renovar i innovar en la tasca docent. I en concret, s’oferirà al professor participant un curs pràctic, recursos, i acompanyament per implementar una acció d'innovació docent concreta al llarg del curs 2016-2017, així com canals de difusió dels resultats obtinguts a inicis del curs 2017-2018.

En aquest sentit, es tracta d’una iniciativa que s’adreça tant al professorat amb experiència en el camp de l’Educació pel Desenvolupament – es potenciarà el treball en xarxa i es treballarà l’avaluació de competències -, com al professorat amb voluntat d’iniciar-se en aquest camp – s’oferiran recursos vàlids i adaptats a les diferents assignatures, i s’acompanyarà el professor en la implementació d’accions concretes a l’aula -.

A nivell pràctic, i per a tots els professors de la UPC, el projecte s'iniciarà de forma coordinada amb la nova oferta del ICE pel PDI:  http://gcice.upc.edu/fitxa_cursos.asp?id=53652. Constarà de tres parts diferenciades:

-    Una assignatura de postgrau amb reconeixement UPC (gratuïta pel PDI de la UPC). La primera edició de la assignatura consta de 3 sessions presencials de 3h: 3 de Març; 7 d'Abril i 5 de Maig, de 15:30 a 18:30, a l’Edifici Vèrtex del Campus Nord.
-    Un acompanyament durant un curs acadèmic (setembre’16 – maig’17) per dissenyar una acció d’innovació docent i implementar-la a l’aula (amb possibilitat de reconeixement dins del postgrau UPC).
-    Un acompanyament durant aproximadament un quadrimestre (juny – novembre’17) per l'anàlisi, avaluació i difusió dels resultats.

En total, es preveu una dedicació d’unes 3h a la setmana al llarg de tres quadrimestres.

En cas d’estar interessats/des, us animem a que ens ho comuniqueu i a matricular-vos a través de l’oferta formativa de l’ICE. Així mateix, no dubteu en posar-vos en contacte amb el Centre de Cooperació per al Desenvolupament en cas de dubte o aclariment (persona de contacte: David Requejo, email: david.requejo@upc.edu)

Agustí Pérez
Coordinador del Projecte