Nou equipament del grup de recerca SARTI per a poder detectar moviments sísmics en temps real

El passat dijous 8 de juny, el grup de recerca SARTI va fondejar en aigües de Vilanova i la Geltrú un nou equipament que ha de permetre la detecció de moviments sísmics en temps real.

La iniciativa s’emmarca en el projecte de recerca INTMARSIS (del qual n’és investigador principal el professor Enric Trullols), i en el que hi participen el grup de recerca SARTI i el IGN (“Instituto Geográfico Nacional”) amb la col·laboració del CSIC. Fins ara la majoria de mesures sísmiques de fons marí no es feien en temps real, per la qual cosa resultaven adequades per l’estudi sísmic però no per la prevenció i l’alerta.

La part visible de l’equipament és una boia de 2 metres de diàmetre per 4 d’alçada situada a uns 4 km de la línia de costa i a 50 metres de l’actual observatori OBSEA, també del grup SARTI.

La part submarina consta d’un mort de 3,5 tones, el detector i la instrumentació associada. Per portar a lloc un equipament tan voluminós i pesat es va optar per aixecar la part submarina (el mort de 3,5 tones i la instrumentació) amb un globus d’aire de 10 metres cúbics de volum i així poder arrossegar tot l’equipament amb un vaixell de menor envergadura. L’operació va durar tot un dia.

Tel. 93 896 77 01 - Email info.epsevg@upc.es - Copyright 2017