Premi Nobel de Física 2019 per l'astrònom suís Michel Mayor i la connexió amb l'EPSEVG

El Premi Nobel de Física 2019 ha estat concedit al físic canadenc James Peebles "pels seus descobriments teòrics sobre la cosmologia física" i als astrònoms suïssos Michel Mayor i Didier Queloz, descobridors del primer "exoplaneta que orbita una estrella similar a la del Sistema Solar". Segons informa el comunicat de l'Acadèmia sueca: "Aquests descobriments han canviat per sempre el nostre coneixement del món".

Michel Mayor i Didier Queloz "han explorat la galàxia que és la nostra llar, la Via Làctia, cercant mons desconeguts. En 1995, van fer el primer descobriment d'un planeta més enllà de nostre Sistema Solar, un exoplaneta en òrbita d'una estrella de tipus solar, 51 Pegasi".

Aquesta troballa, prosegueix l'Acadèmia, "encetà una revolució en l'astronomía que ha desembocat en més de 4.000 exoplanetes descoberts desde llavors en la Via Làctia. Estranys nous mons es segueixen trobant en aquests moments, amb una increïble riquesa de mides, formes i òrbites."

I quina connexió té aquesta notícia amb l'ESPEVG? Doncs un any després de la descoberta de M. Mayor i D. Queloz del primer exoplaneta, al 1996 es publicava l'article:

"Cinématique galactique locale" signat per: E. Oblak, M. Mayor, M. Moreno, J. Torra

El professor Manuel Moreno compartia treball científic amb tot un futur Premi Nobel de Física.
En una entrevista concedida al 2012, Michel Mayor responia a la pregunta:
- En tiempos de recortes, ¿cómo justifica que se invierta en localizar planetas que nunca vamos a pisar?
- La ciencia es parte de nosotros. La humanidad siempre ha dedicado una parte de sus recursos mínima a la ciencia. Es innegable que la astrofísica no lidia con problemas inmediatos ni atiende a una necesidad acuciante de la sociedad; pero está al servicio de la curiosidad humana.

Enhorabona Michel.